Morotsrutor i långpanna

25 g jäst
5 dl mjölk, fingervarmt
1/2 dl rapsolja
2 dl havregryn
3 dl grahamsmjöl
2 tsk salt
150 g morötter, rivna
ca 8 dl vetemjöl

GÖR SÅ HÄR

Smula ner jästen i en bunke.
Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp.
Blanda ner havregryn och grahamsmjöl och låt blandningen stå i ca 5 min.
Tillsätt salt, rivna morötter och vetemjöl, lite i taget.
Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.
Låt degen jäsa under bakduk i 45–60 min.
Tryck ut degen med mjölade händer i en långpanna, ca 25 x 35 cm, klädd med bakplåtspapper.
Skär degen i rutor, 5 x 4 stycken.
Nagga rutorna med en gaffel.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min under tiden sätt ugnen på 230 grader.
Grädda brödet mitt i ugnen i 18–20 min.
Låt det svalna på ett galler under bakduk.

Kommentarer

Populära inlägg